Zdravé bývanie – ako ho dosiahnuť?

Domov / MAGAZÍN / BÝVAME / Zdravé bývanie – ako ho dosiahnuť?
Strojcom svojho zdravia sme my sami – aj prostredníctvom interiéru, v ktorom žijeme. Táto téma naberá na dôležitosti aj preto, že v interiéri podľa prieskumov trávime 90 percent všetkého času. Čomu sa v ňom vyhnúť a aké opatrenia prijať, aby sme dosiahli zdravé bývanie a naše telo sa nám odmenilo fyzickým aj duševným zdravím a príjemnými pocitmi?

OBKLOPTE SA RASTLINAMI

Masívne drevo v interiéri, korok pod nohami či prírodné marmoleum sa postarajú o zdravú bioklímu. Drevo zároveň reguluje vlhkosť v interiéri, neutralizuje pachy a navodzuje príjemnú atmosféru ako v lese. Na trhu nájdete dokonca špeciálne sadrokartóny, ktoré viažu formaldehyd a odstraňujú ho z ovzdušia. Takú istú službu vám urobia aj kvety. Pri súčasnom trende „urban jungle“ nie je nič jednoduchšie a trendovejšie, ako pridať do domácnosti fikusy, paprade, lopatkovce, filodendrony, zelence či azalky, ktoré pohltia škodlivé látky.
Program Parquet

Vedeli ste, že?


Kvety sú „must have“ pre zdravý interiér. Vedia to aj odborníci z NASA, ktorí používajú zelenec na prečistenie vzduchu na orbitálnych staniciach.


KAM NECHODÍ SLNKO...

Zdravé bývanie charakterizuje dostatok prirodzeného denného svetla. Denné svetlo riadi naše telesné rytmy a ovplyvňuje našu náladu aj výkonnosť. Striedanie prirodzených biorytmov tela nazývame cirkadiánne rytmy, v priebehu jednotlivých cyklov sa v dôsledku zmeny osvetlenia mení aj hladina hormónov v tele. Nedostatok prirodzeného svetla môže mať za následok desynchronizáciu našich vnútorných hodín, ktorá spôsobuje väčšiu náchylnosť na niektoré ochorenia a psychickú nepohodu.
Program Cortina

SME INTERIÉROVÁ GENERÁCIA

Zdravo bývať znamená aj mať zdravé vnútorné prostredie. V interiéroch totiž trávime oveľa viac času, ako si myslíme. Minulý rok prebiehal v 14 krajinách Európy a Severnej Ameriky výskum, ktorý ukázal, že ľudia majú mylnú predstavu o čase, ktorý trávia zavretí v budovách, a aj o kvalite vzduchu v interiéri. Len približne 10 % opýtaných Slovákov si uvedomuje, že v uzavretých priestoroch žije 21 až 24 hodín denne. Sme súčasťou takzvanej Indoor Generation, ktorá trávi 90 % času v interiéroch, z toho často v tmavých a zle vetraných interiéroch.
Zdravé bývanie – ako ho dosiahnuť?

VZDUCH JE ZÁKLAD

Prieskum tiež ukázal, že vzduch vnútri je znečistený viac ako ten vonku. Znečisťujú ho aktivity, ako napríklad varenie, sprchovanie, sušenie bielizne vnútri, pálenie sviečok. Tie majú podiel hlavne na zvýšenej vlhkosti, ktorá časom môže viesť ku vzniku astmy a alergií. Zvýšená vlhkosť je zároveň najčastejšou príčinou tvorby plesní v interiéroch. Riešením je riadené vetranie (rekuperácia) alebo aspoň pravidelné vetranie otvorením okien tri- až štyrikrát denne.

Rovnako by ste v interiéri nemali sušiť bielizeň (ak nemáte balkón, dobrým pomocníkom bude sušička) a počas varenia nezabúdajte zapínať digestor. 

Kuchyňa Laser

Vedeli ste, že?


Štvorčlenná rodina vyprodukuje denne bežnými činnosťami (dýchanie, varenie, pranie, sprchovanie) 5 až 10 litrov vodnej pary.

V CHOREJ BUDOVE

Ak podceníte pravidelné vetranie, v miestnostiach stúpne nielen vlhkosť, ale aj koncentrácia CO2 – zvýšené hodnoty majú na svedomí únavu, ospalosť, nesústredenosť, bolesti hlavy aj ťažkosti s dýchaním. S nedostatočnou výmenou vzduchu súvisí aj ďalší fenomén tejto doby – syndróm chorých budov. Vedci tak pomenovali zdravotné problémy, ktoré nemajú žiadnu inú zjavnú príčinu, ale postihujú ľudí, ktorí sa vyskytujú v interiéroch s nedostatočnou výmenou vzduchu. Sick Building Syndrom (ako bol pomenovaný už pred tromi desaťročiami v angličtine) spoznáte podľa pocitu nepohody, únavy, bolestí hlavy, pocitu suchých očí a alergických reakcií.
Zdravé bývanie – ako ho dosiahnuť?

ČO ROBIŤ, AK CHCETE ZDRAVO BÝVAŤ:

  • v interiéri uprednostňujte drevo,
  • nahraďte plasty ich prírodnými alternatívami,
  • pri maľovaní stien a nábytku voľte ekologické farby,
  • odstráňte zo spálne všetku zbytočnú elektroniku,
  • obklopte sa zeleňou,
  • dbajte na dostatočné presvetlenie miestností,
  • pravidelne vetrajte, aspoň trikrát denne niekoľko minút pri oknách otvorených dokorán,
  • problém s nedostatočným vetraním vyriešte rekuperáciou alebo oknami s integrovaným vetraním,
  • nepáľte v interiéri zbytočne sviečky,
  • na sušenie bielizne využite balkón alebo použite sušičku.
Program Monaco
 
Publikováno: 18. 05. 2020
Autor článku: SCONTO Nábytok

MAGAZÍN

Zariaďujete, alebo len skrášľujete bývanie? Inšpirácie nie je nikdy dosť. V našom magazíne nájdete množstvo zaujímavých tipov a praktických rád, ako vylepšiť a zútulniť akúkoľvek časť vášho domova.
všetky články
Čo s izbou, keď sa z dieťaťa stane tínedžer?

Čo s izbou, keď sa z dieťaťa stane tínedžer?

Zariadili ste krásnu izbičku pre vašu princezničku či malého nezbedníka, ale dnes už vášho potomka akosi neoslovuje? Keď sa z dieťaťa stane tínedžer, objavia sa indi…
Čítať ďalej
Toppery – kedy sa vám zídu?

Toppery – kedy sa vám zídu?

Ak ste si kúpili nový matrac, určite vám ležalo na srdci, aby bol nielen pohodlný, ale aj trvácny. Možno netušíte, že komfort počas spánku a životnosť matraca môže z…
Čítať ďalej
Cookies Táto stránka používa cookies. Ďalším prehliadaním stránky vyjadrujete Váš súhlas. Viac informácií